در حال بارگزاری

ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند و علامت تجاری

برای پایدار ماندن در بازار فشرده و پر رقابت امروزی ،

به یک نام تجاری معتبر نیاز است اما سوال این است که چگونه ؟؟

برای ثبت برند و علامت تجاری ، ساده کردن تئوری های پیچیده و کلی در بازاریابی بسیار موثر است که ما با استفاده از قوانینی ساده این امر را سر لوحه کار خود قرار داده ایم

  •  

    قانون تابعیت

    استقبال از رقبا به منظور یک برند و علامت تجاری قوی

     
  •  

    قانون واژه

    نفوذ ثبت برند و علامت تجاری در ذهن مصرف کننده

     
  •  

    قانون اختصار

    توسعه برند و علامت تجاری با تمرکز در حورزه فعالیت

موفقیت در بازار:

 
  • با برند
  • بدون برند

ثبت برند و علامت تجاری چیست ؟

ثبت برند و علامت تجاری نشانی است که قادر است کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص / بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها یا اشخاص متمایز نماید

طبق ماده 30 قانون علامت ، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از : 

علامت : یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد یا همان ثبت لوگو

علامت جمعی : یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت برند و علامت تجاری شده جمعی استفاده میکنند متمایز سازد

نام تجاری چیست ؟

یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد. به عنوان مثال نام محل کسب و مغازه شما که در بازار به این نام شناخته شده اید یا محصولی که بسته بندی کرده و در کل شهر یا کشور توزیع می نمائید .

حتما می بایست قبلا ثبت نام تجاری شده باشد در غیر اینصورت و در صورتیکه رقیب شما زودتر به این مهم مبادرت ورزد شما دیگر نمی توانید به فروش و توزیع کالا ادامه دهید

اسم تجاری عنوانیه که از شهرت یک تاجر حکایت داره، و شخص تاجر بوسیلۀ اون خودشو معروف و مشهور میکنه. اسم تجاری ممکنه نام خانوادگی خود تاجر و یا یک اسم فانتزی باشه،

آیا این امکان وجود دارد که اسم تجاری با اسم شرکت یکی باشد؟

به جز اون مواردی که وزارت عدلیه علائم تجاری رو الزامی میکنه، علامت تجاری اختیاریه. به دلیل اینکه تا این تاریخ نظامنامۀ مادۀ 582 قانون تجارت تهیه و تصویب نشده، نحوۀ ارتباط و شمول و اطلاق اسم تجاری با نام شرکت دچار ابهام شده.

مزایای ثبت علامت تجاری

  • تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  •  شرکت ها را قادر می سازد محصولات شان را از یکدیگر متمایز سازند
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند
  • اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها باشند
  • جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند
  • ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند
  • شرکت ها را تشویق می کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند
  •  ممکن است برای دریافت وام مفید باشن
  •  
 
 
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات رقبا پی برده اند همه آنها اهمیت حمایت از ثبت برند و علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده اند

قوانین علامت تجاری

پس از ثبت برند و علامت تجاری طبق قانون ثبت برند و علامت تجاری شخص / شرکت حق انحصاری پیدا میکند ، به موجب آن میتواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند در مرکز مالکیت معنوی جلوگیری نمائید 

اگر ثبت برند و علامت تجاری انجام نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

شرکت های رقیب از همان علامت تجاری یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه ای است که موجب گمراهی خواهد شد. برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

اگر یکی از رقیبان از ثبت برند و علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند ،ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.

این امر نه تنها سود شخص / شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

میزان موفقیت برند و علامت تجاری در میزان موفقیت کسب و کار

با توجه به ارزش برند و علامت تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد ، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.

بعلاوه تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث بسیار آسان تر است و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت / شخص به وجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.

شهرنت ثبت برند

گاهی اوقات، یک ثبت برند و علامت تجاری که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می شوند

 

جستجو در پرونده های علائم تجاری: سامانه استعلام برند تجاری ( علامت ) که با کلیک روی تصویر میتوانید وارد شوید